سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سخنی از سخنان حکمت که مرد مؤمن می شنودـ و به آن عمل کند یا آن را بیاموزد ـ بهتر از عبادت یک سال است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 93 آبان 15 , ساعت 1:51 صبح
 
 

بخش اول پاسخ:

قیام عاشورا دارای هزاران پیام است که در هر برهه زمانی می توان از آن درس گرفت، دوازده هزآر نفر از مردم کوفه پیام و نامه مهر شده برای اباعبدالله علیه السلام فرستادند، با این مضمون که آقا تشریف بیارید،ما منتظر شمائیم،آماده ی قیامیم، می خوایم مبارزه کنیم با ظلمی که هست، فقط تنها مشکلموناینه که شما تشریف بیارید؛ و امام حسین علیه السلام هم بنا بر وظیفه امامتی که داشتند؛ حضرت مسلم ابن عقیل رو به سمت کوفه فرستادند که بررسی کنن اوضاع کوفه رو، و مردوم کوفه نه تنها سفیر حضرت رو یاری نکردن بلکه او رو به شهادت رسوندند و از اون دوآزده هزار نفی که نامه فدایت شوم برای امام زمان خودشون نوشته بودندتنها دو نفرشون، یکی مسلم ابن اوسجع و یکی حبیب ابن مظاهر به موقع خودشون رو به کربلا رسوندن.
این درسه، باید فکر کرد...که چه گذشت به کوفیان در یک برهه زمانی کوتاه؛ که وعده ای رو که داده بودن رو فراموش کردن و خلف وعده کردن. چه شد و چه گذشت بر اهالی کوفه...!!که امام زمانشونو رها کردن.
بیاین قضیه رو به روزش بکنیم؛ چند هزار نفر دارن هر روز دعای فرج میخونن، دعای سلامتی میخونن، دعای عهد میخونن، روزهای جمعه دعای ندبه میخونن؛ انواع و اقسام دعاهایی که وارد شده برای این ظهور، چه اتفاقی می افته که آقامون ظهور میکنن؟ آیا علتش این نیست که ما هم مثل همون اهالی کوفه ایم؟
تنها در خواستی که بنده از شما دارم اینه که 5دقیقه در مورد این موضوع فکر کنید: که چه شد بر اهالی کوفه که دوآزده هزآر نفرشون، شدن دو نفر؟ و آیا اگر امام زمان ما هم بخوان بنا بر قول و نامه های ما ظهور کنن، مثل اهالی کوفه نخواهیم بود!؟!
لذا جمله مشهور کل عرض کربلا و کل یوم عاشورا همین هست، خلف وعده کوفیان و وعده های ما.

*شخصى به نام اسحاق بن یعقوب نامه اى براى حضرت ولى عصر )عج) مىنویسد واز مشکلاتى که برایش رخ داده، سؤال مىکند ومحمد بن عثمان عمرى )نماینده آن حضرت) نامه را میرساند. پاسخ نامه به خط مبارک صادر مىشود که در حوادث ورویدادها به راویان حدیث ما رجوع کنید، زیرا آنان حجت من بر شمایند ومن حجت خدایم.
ولایت فقیه ، ص 103.

بخش دوم پاسخ:
آیا ولی فقیه معصوم است؟ عصمت یعنی مصونیت از گناه، انحراف و خطا. تحقق عصمت به عنایت خدا است، ولی نه بدان معنا که از معصوم سلب قدرت شده و توانایی ارتکاب گناه را ندارد و یا کمبودی در وجود اوست و فاقد نیروی شهوت و غضب است، بلکه تحقق آن به اختیار و با به کار گرفتن عوامل باز دارنده از گناه به توفیق پروردگار است.
طبق روایات و احادیث معصومین (علیهم السلام) عصمت فقط منحصر در 14 نفر- پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت زهرا (علیه السلام) و 12 امام شیعه – است. بنابراین، ولی فقیه در زمر? معصومان نیست.
حال این سؤال پش می آید که اگر ولی فقیه معصوم نیست چرا باید از او اطاعت کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا، باید بدانیم که لزوم تشکیل حکومت به عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهم السلام) اختصاص نداشته است؛ بلکه درهر عصری بر مسلمانان واجب است حکومت تشکیل دهند و امور اجتماعی خود را به بهترین شکل اداره نمایند. در تاسیس حکومت بی شک هر انسان عاقلی می داند که رهبری جامعه را باید به شخصی سپرد که با تقوا، ایمان، مدیر، مدبر ... باشد.
لزوم حکومت را می توانید طبق آیات قرآن کریم که به انسان ها سفارش شده است مورد بررسی قرار دهید از جمله آیات: آل عمران/ 104، الحجرات و انفال / 60 و مائده / 33 و مائده/ 38 ... و آنگاه که حکومت تأسیس شد طبق آیات قرآن که می فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوا الأمر [اوصیاى پیامبر] را!»[1]، باید بعد از اطاعت از پیامبر خدا از اولوا الامر اطاعت کرد. به گفته اکثر مفسران معنای اولوا الامر این است که بعد از پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باید از امیرمومنان وائمه اطهار تبعیت کرد و در عصر غیبت باید به ولی فقیه جامع الشرایط برای اداره کشور رجوع کرد. لذا در زمان غیبت امام عصر ما وظیفه داریم حکومت تشکیل دهیم و وظیفه داریم از ولی فقیه تبعیت نماییم.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر گاه(فقیه) بر اساس حکم ما حکم نماید هرکس از او پیروی نکند حکم خدا را سبک شمرده است و مخالفت با ما کرده است و مخالفت با ما، مخالفت با خداست که در حد شرک است.[2]
سؤال دیگری که شاید به ذهن خطور نماید، این است که اگر ولی فقیه در سرپرستی جامعه دچار اشتباه و لغزش شد چه باید کرد؟
عرض می کنیم که با توجه به شرایطی که برای رهبری وجود دارد، مانند این که 1. باید مؤمن، عادل، متقی باشد. 2. فقیه اسلام شناس و آگاه به مسائل زمان باشد. 3. باید توانایی و حسن تدبیر داشته باشد. 3. حاکم اسلامی باید از صفات زشتی چون: حرص، بخل، طمع، جاه دوستی، سازشکاری و سست رایی منزه باشد ...، ضریب اشتباه به حداقل کاهش می یابد. این مسئولیت چنان سنگین است که هر کس تاب و تحمل عمل کردن به آن را ندارد، مگر کسی که خود را از درون ساخته باشد و ارتباط خود را با خدای متعال در حد اعلی ارتقا بخشد تا بتواند چنین مسئولیت خطیر و مهمی را انجام دهد. لذا تحمل چنین مسئولیتی از انسانی بر می آید که تا حیط? عصمت و پاکی هدایت شده است. امیر المومنین (علیه السلام) می فرماید: شما به تجربه دانستید که سزاوار نیست فردی که زمام حکومت بر ناموس و خون (جان) مردم، در آمدهای عمومی مسلمین، احکام اسلام و رهبری مسلمین را در دست می گیرد، بخیل باشد و گرنه چشم طمع و حرص به اموال مردم می دوزد؛ نباید جاهل باشد و گرنه با نادانی خود آنها را گمراه می کند؛ نباید بد اخلاق و تند خو باشد و گرنه با بد اخلاقی خود آنها را از خویش می دور می کند؛ نباید از دولت های توانمند که دست به دست می شوند بترسد و گرنه با گروهی همراهی می کند و دیگران را وا می گذارد؛ نباید اهل رشوه گرفتن باشد وگرنه حقوق مردم را ضایع می کند و حکم شرع را مورد لزوم بیان نمی کند و نباید سنت رسول خدا را تعطیل کند و گرنه امت را تباه می سازد.»[3]
بنابراین احتمال لغزش و اشتباه ولی فقیه در اصول و ارزش های دینی و اسلامی و حکومتی در حداقل ممکن است و چنین رهبری با ویژگی های منحصر به فرد هیچ گاه از او انتظار خطای فاحش نمی رود.
[1] نساء، 59.
[2] وسایل الشیعه، ج 1، ص 67، شیخ حر عاملی.
[3] نهج البلاغه، خطبه 131.

***در ضمن؛ دوست عزیز، وقتی از خلفای راشدین یاد میشه، به امیرمومنان (ع) و 3 خلیفه پیش از او ، ابوبکر، عمر و عثمان اشاره میشه. در واقع شما خودتون با بکار بردن واژه ی خلفای راشدین، امام علی علیه السلام رو هم رتبه با سه خلیفه قبل از ایشان قرار دادید!!!!! 

***به نظر حقیر لبیک یا امام خامنه ای دقیقا لبیک گفتن به امام حسین علیه السلام است. چرا که نائب امام زمانمان هستن، چرا که ما هم مثل مردم کوفه که دعوت نامه فرستادند به امامشان، دعوت نامه میفرستیم به امام زمانمان؛ غافل از اینکه حجت امام در دسترسمان هستند؛ برای تک تک اقشار مردم، برای تک تک زمانها راهنمای فوق العاده ای هستند... مردم را درک میکنند...اما ما چه کرده ایم؟!؟ مگر نه این که ایشان هم در میان ما مظلوم اند...؟مگر نه اینکه اگر حقیقتا ایشان را مولا و ولی خود ندانیم همه *اللهم عجل لولیک الفرج* هایمان شعاری بیش نیست...؟

پس چگونه انتظار فرج امام زمانمان را  داریم؟

 

 

 

 

<** ادامه مطلب... **>



لیست کل یادداشت های این وبلاگ