سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانتان، کسی است که عیب هایتان رابه شما هدیه کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 91 شهریور 7 , ساعت 10:56 صبح

قرآن و علوم طبیعی

 

قرآن از جنبه های متعددی دارای اعجاز است ، فصاحت و بلاغت ، اخبار غیبی و پیش گوئی ها ، جنبه های علمی و ریاضی و مواردی دیگر. یکی از وجوه این اعجاز جنبه علمی آن است برای مثال در جز چهاردهم قرآن کریم و در سوره مبارکه حجر آیه 22 به خاصیت لقاح دهندگی بادها اشاره می کند :

و ارسلنا الریاح لواقح فانزلنا من السما ماء فاسقیناکموه و ما انتم له بخازنین

و بادهای آبستن کننده را فرستادیم و از آسمان آبی را نازل کردیم تا سیراب شوید در حالی که نمی توانستید آن را ذخیره کنید.

در این آیه به خاصیت لقاح دهندگی باد ها اشاره شده است و این اصلی علمی است که در زمان نزول قرآن هنوز بیان نشده بود و در قرن هفدهم میلادی کارل لینه سوئدی اصل زوجیت و لقاح در میان گیاهان را بیان نمود و به اثر باد ها در گرده افشانی و لقاح گیاهان اشاره کرد . این اصل اما قرن ها پیش از لینه در قرآن بیان شده و بیانگر اعجاز علمی این کتاب بی نظیر است . برای مثالی دیگر می توان به آیه 30 سوره انبیا اشاره نمود که می توان از آن فرضیه انفجار بزرگ را استنباط نمود .

آیا کسانی که کافر شدند نمی نگرند که آسمان و زمین در ابتدا بسته بودند و ما آن ها را شکافتیم

طبق نظریه Big Bang یا انفجار بزرگ تمام جرم موجود در جهان هستی در ابتدا در یک نقطه متمرکز بود و سپس در یک لحظه انفجاری بزرگ روی داد و قطعات تشکیل دهنده این نقطه مرکزی با سرعتی شگرف از هم فاصله گرفتند و این دور شدن هنوز هم ادامه دارد. جالب این است که قرآن در آیه دیگری به موضوع انبساط جهان اشاره می کند :

و آسمان را با قدرت خویش بر افراشتیم و به آن وسعت می دهیم      ( ذاریات - 47 )

مطالبی که ارائه شد اجمالی از بحث اعجاز آیات کلام الهی را بیان می نماید امید آن که از آیات این کتاب برای هدایت خویش بهره برگیریم

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار !             آمین.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ