سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با کسی که به او می آموزید و نیز کسی که از او فرا می گیرید، نرمی کنید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 91 مهر 5 , ساعت 8:59 صبح

 

 

تولید 50 محصول مهم موشکی در وزارت دفاع


مبنای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از «تولید ابزار قدرت» برای «بازدارندگی فعال» و نیز «دفاع مبتکرانه و موثر». توان موشکی ایران بخشی از راهبرد و دکترین دفاعی صنعت دفاعی است.


سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگویی مبسوط با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن ترسیم دکترین دفاعی ایران، پیشرفت‌های صنایع دفاعی کشورمان را نیز تشریح کرد.

وزیر دفاع در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره توانمندی موشکی ایران با توجه به جهش سال‌های اخیر و دکترین صنعت دفاعی در این حوزه گفت: مبنای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از «تولید ابزار قدرت» برای «بازدارندگی فعال» و نیز «دفاع مبتکرانه و موثر». توان موشکی ایران بخشی از راهبرد و دکترین دفاعی صنعت دفاعی است.

بنابراین صنایع دفاع براساس این دکترین، ضمن بومی‌سازی دانش و فناوری موشکی، هم‌اکنون با تولید بیش از 50 محصول موشکی مهم از قبیل موشک‌های شهاب، عاشورا، تندر، فاتح، توفان، یازهرا سلام‌الله‌علیها و صیاد، توان بازدارندگی نیروهای مسلح را متناسب با تهدیدات ارتقا بخشیده است.

وی افزود: این امر را می‌توان در چگونگی موضع‌گیری دشمنان ما و به‌ویژه سران رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار داد که به قدرتمندی موشکی ایران و عدم امکان آغاز هرگونه عملیات علیه ایران اسلامی اذعان می‌کنند. علاوه بر آن، تعمیر و بازسازی بیش از 30 محصول موشکی، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف و ساخت شبیه‌ساز‌های موشک‌ها، گام‌های موثر دیگری بوده که توانسته است بخش مهم و اعظم نیازهای نیروهای مسلح را تامین کند.

صنعت دفاعی مستقل شاخص اقتدار ملی

سردار وحیدی درباره جایگاه و اهمیت صنایع دفاعی در ساختار نظامی کشور نیز اظهار کرد: اصولا قدرت نظامی و رویکرد به تامین ابزار قدرت، پیش‌شرط استقلال و امنیت و توسعه هر کشوری به شمار می‌رود. داشتن تسلیحات مناسب و کافی، یک جزء حیاتی اقتدار دفاعی و یک ضرورت حتمی برای اعتبار بازدارندگی است. از این منظر صنعت دفاعی مستقل و خوداتکا مهم‌ترین شاخصه اقتدار ملی است.

وی افزود: ساختار دفاعی و الگوی تسلیحاتی ایران قبل از انقلاب اسلامی بر مبنای توازن دو قدرت شرق و غرب بود. در آن هنگام ایران را به عنوان عنصر عمل‌کننده‌ غرب و برای جلوگیری از حضور نظامی شرق یا پیشگیری از آن ساماندهی کرده بودند. بنابراین صنایع دفاعی بر وابستگی و مونتاژ تجهیزات مورد نیاز استوار بود. به گفته سردار وحیدی، با ظهور انقلاب اسلامی و قطع روابط نظامی ایران با آمریکا، پشتیبانی این تجهیزات نیز عملا قطع شد و کشور ما در شرایط تحریم کامل قرار گرفت. سردار احمدی افزود: با قطع ارتباط ما و غرب، صنایع دفاعی خلاق و مستقل کشور با الهام از پیام نورانی حضرت امام رحمه‌‌الله‌علیه مبنی بر حرکت به سمت خوداتکایی، خودکفایی در عرصه نظامی و دفاعی متولد شد و توسعه خود را آغاز کرد. اعجاز این تفکر نیز در طول 8 سال دفاع مقدس ظهور و بروز یافت.

وی تصریح کرد: صنعت دفاعی کشور بر اساس این تفکر، از همان ابتدا زمینه‌های افزایش خوداتکایی خود را مورد توجه قرار داد و فرآیندی را طی کرد که نتیجه‌اش این صنایع دفاعی کارآمد، مستقل و خلاق است. امروزه ما بیش از 139 صنعت دفاعی فعال داریم که بیش از 700 صنعت بخش خصوصی نیز با آنها همکاری دارد.

نتیجه این فعالیت نیز تولید بیش از 1100 محصول نظامی و غیر نظامی، تولید بیش از 4 هزار قطعه در عرصه هوایی، فعالیت حدود 15 هزار نفر محقق و پرسنل در صنایع دفاعی و از همه مهم‌تر دستیابی به بیش از 270 فناوری بومی است.به گفته وزیر دفاع، امروزه صنایع دفاعی با جذب همکاری حدود 5 هزار نفر محقق و حدود 10 هزار نفر همکار در دیگر ارگان‌ها و شرکت‌های خصوصی، 900 پروژه را تعریف و عملیاتی کند و به حدود 200 فناوری دست یابد.

همچنین 33 فناوری بدیع به دست آورده که عمدتا مربوط به فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های موشکی، سلاح و مهمات، خودروهای زرهی و تاکتیکی و نیز حوزه‌های فیزیک، الکترونیک، صنایع هوایی، مخابرات و ناوبری و نرم‌افزار است. با این روند ایران در جایگاه شایسته‌‌ای از صنعت دفاعی قرار گرفته و امروزه از برترین‌های دفاعی منطقه و جهان به شمار می‌آید.

مصادیق پیشرفت‌های صنایع دفاعی

وی گفت: مصداق این پیشرفت را می‌توان در حوزه‌های هوا، فضا و الکترونیک مشاهده کرد. امروزه ایران جزو 10 کشور دارنده‌ فناوری کامل فضایی است. تبلور این حرکت نیز در پرتاب ماهواره‌های امید و طلوع و ساخت ماهواره‌برهای سفیر و سیمرغ به ظهور رسیده است. در حوزه موشکی نیز ایران در منطقه برترین است و نیز جزو بهترین‌های جهان است.

تولید موفق موشک‌های شهاب و سجیل، ثاقب و صیاد، فاتح و زلزال، میثاق و رعد و طوفان و سفر مصداق این موفقیت است.وی افزود: در حوزه‌ زیرسطحی جزو معدود کشورهای جهان است که قابلیت طراحی و ساخت زیردریایی‌ها را به‌خصوص در کلاس متوسط دارد. در حوزه‌ سطحی جزو کشورهای صاحب‌نام در جهان است. شناورهای سطحی عاشورا، ذوالفقار و ذوالجناح، السابحات و یونس نیز اثباتی بر این مدعا است. در حوزه‌ شناورهای تندرو جزو کشورهای برتر در طراحی و ساخت شناورهای تندرو و موشک‌انداز، اژدرافکن و راکت‌انداز است.

به گفته وزیر دفاع، در حوزه‌ تجهیزات پیشرفته‌ الکترونیک و مخابرات نیز صنایع دفاعی ایران با تولید بصیر و صافّات و مطلع‌الفجر، هدهد و سداد، عقاب و شاهین، بینا و مشکات، مرآت و سلیم، تلاش و هادی، فدک و فاتح، توانمندی بالای خود را در این عرصه به اثبات رسانده است.

وی افزود: به برکت همین حرکت عظیم است که امروز نیروهای مسلح متناسب با تغییر ساختار و راهبرد، آمادگی کامل برای مقابله با هر نوع تهدید و در هر سطحی را باقوت و قدرت دارند.

پروژه‌هایی برای مقابله با تهدیدات


سردار وحیدی درباره اقدامات وزارت متبوع خود در زمینه‌ ساخت تجهیزات نوین پدافند نیز گفت: از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت صنایع دفاعی، همین حوزه‌ پدافند هوایی بوده است. ما در این بخش پروژه‌های موثری را متناسب با تهدیدات طراحی و اجرا کرده‌ایم. وی از سامانه پدافند ارتفاع متوسط مرصاد، سامانه‌ زمینی مشابه هاک، آزمایش نهایی موشک 2000 کیلومتر سوخت جامد سجیل2، خط تولید توپ ضدهوایی 35 میلی‌متری، مهمات ضد هوایی توپ 100 میلی‌متری، خط تولید میثاق1 و میثاق2، خط تولید موشک ضدبالگرد لیزری قائم، خط تولید سامانه‌ پدافندی کم‌ارتفاع، آزمایش موشک قیام و نسل سوم موشک فاتح 110 به عنوان اقدامات وزارت دفاع در زمینه‌ ساخت تجهیزات نوین پدافند در سال گذشته نام برد.

گستره دیپلماسی دفاعی از آسیا تا آمریکای لاتین

وی همچنین درباره رویکرد وزارت دفاع به دیپلماسی دفاعی گفت: فعال‌سازی دیپلماسی دفاعی گامی موثر در تولید و زایش بیش از پیش قدرت ملی است. گستره این برنامه در وزارت دفاع از کشورهای همسایه تا شرق دور و از جنوب تا شمال آفریقا و آن سوی اقیانوس اطلس یعنی آمریکای لاتین را شامل می‌شود؛ البته با اولویت‌بندی و افزایش حداکثری مناسبات دفاعی با کشورهای همسایه، کشورهای مسلمان و کشورهای مستقل و آزاد دارای فناوری پیشرفته.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم که دیپلماسی نقش مهمی در فرصت‌سازی برای روابط خارجی ایفا می‌کند. پیوند فعالیت‌های دفاعی و نظامی با فعالیت‌های دیپلماتیک می‌تواند یک ابزار به‌هم‌پیوسته و عظیم قدرت ملی را به نمایش بگذارد. بر همین اساس یکی از محورها و رویکردهای اصلی وزارت دفاع مبتنی بر تقویت و توسعه شکلی و ماهوی دیپلماسی دفاعی است. بنابراین اجرای بهنگام این برنامه گامی موثر در تولید و افزایش اقتدار ملی به شمار می‌رود.

وی افزود: ما معتقدیم که توسعه تعاملات و همکاری دفاعی به عنوان یک ابزار مهم قدرت ملی، منجر به تحقق صلح، امنیت و شکوفایی اقتصادی نه‌تنها برای ایران که برای کل منطقه و جهان است. ضمن اینکه اطمینان داریم این همکاری در سطح منطقه باید برای ایجاد امنیت، ثبات پایدار و اعتماد متقابل شکل بگیرد. بنابراین چون ایجاد امنیت و ثبات پایدار همه‌جانبه تنها از طریق مشارکت کشورهای منطقه امکان‌پذیر است، پس تحقق آن قطعا در کاهش نیروهای بیگانه و تسریع خروج آنها از منطقه موثر است.

هوشمندی دفاعی

وزیر دفاع درباره افق صنایع دفاعی نیز اظهار کرد: چشم‌انداز آینده فعالیت وزارت دفاع بر اساس تحولات محیط‌‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شکل می‌گیرد. در این جهت تمرکز وزارت دفاع بر «هوشمندی دفاعی» است. بر این اساس و در افق 10ساله، صنعت دفاعی بر مبنای راهبردهای ولایی، خلاق، دانش‌بنیان و شبکه‌محور استوار است.

وی افزود: البته علاوه‌ بر ظرفیت‌های درونی بخش دفاعی، از توانمندی حداکثری علمی و فنی و دانش شبکه همکاران صنعتی، تحقیقاتی و پژوهشی داخل و خارج کشور نیز حداکثر بهره‌برداری را در این مورد خواهیم داشت.

برنامه‌های وزارت دفاع برای تقویت تعاملات بین‌المللی

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تقویت تعاملات، ارتباطات و مشترک‌سازی دیدگاه‌ها حول مسائل کلان امنیتی برنامه‌های ما در حوزه توسعه روابط دفاعی با کشورهای مختلف است.

به گزارش فارس، سردار وحیدی درخصوص برنامه‌های دولت برای توسعه روابط دفاعی با سایر کشورها گفت: ما همواره برای توسعه روابط با کشورهایی که دوست و همسایه قلمداد می‌شوند و همین‌طور سایر کشورها اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی افزود: برنامه‌های ما تقویت تعاملات، ارتباطات و مشترک‌سازی دیدگاه‌ها حول مسائل کلان امنیتی با کشورهای مختلف است و این را همچنان دنبال خواهیم کرد و سعی می‌کنیم در این چارچوب به تفاهمات بهتر و بیشتری برسیم. وی تصریح کرد: در تمام سفرهایی که به کشورهای مختلف داشته‌ایم، یک مساله اساسی را دنبال می‌کنیم و آن هم توسعه روابط و ایجاد دیدگاه‌های مشترک حول موضوعات مشترک است.

سردار وحیدی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هایی هم در چند سفر اخیر به کشورهای مختلف امضا شده است. از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا رسیده، موضوع عدم استفاده از خاک یکدیگر علیه همدیگر، توسعه تعاملات تسلیحاتی و در حوزه مسائل آموزشی است.

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ