سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشیدن مانند با چشم دیدن نیست؛ زیراگاه چشمها به صاحبانش دروغ می گویند، ولی خرد به آنکه از وی اندرز خواسته، نیرنگ نمی زند . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 91 مهر 9 , ساعت 12:44 عصر

شهید همت‌ها شناسنامه ما هستند


یک استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت شناخت مشاهیر برای جوانان گفت: همت‌ها شناسنامه ما هستند، این‌ها حافظه تاریخی ما و ستون ایران است.

به گزارش صالحین، دکتر امان الله قرایی مقدم درباره لزوم شناخت نسل جوان از جنگ تحمیلی به شهر گفت: برای یک فرد شناسنامه چه مفهومی دارد؟ اگر مردمی هویت ملی نداشته باشند. خوب‌ها و بدها را نشناسند و از آن عبرت و پند نگیرند دوام و بقای جامعه از بین می‌رود.
 
وی افزود: ملت‌هایی بسیاری در طول تاریخ به دلیل از دست دادن هویت ملی از بین رفته‌اند. امروز از بابل، نینوا، آشوری چیزی جز نامی در تاریخ باقی نمانده است. اگر تاریخ‌مان را نشناسیم نمی‌توانیم از گذشته پند بگیریم. اگر قهرمانان و خائنان تاریخ‌مان را نشناسیم. اگر دلواری و شاه سلطان حسین را نشناسیم. اگر مشاهیری مانند یعقوب لیث و فردوسی را نشناسیم با هویت خود بیگانه می‌شویم. تمامی ملت‌هایی که به هویت ملی‌شان پشت کرده‌اند از بین رفته‌اند و امروز فقط می‌توان آثار تاریخی‌شان را در موزه‌ها دید.
 
هویت از آب خوردن هم واجب‌تر است
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم شناخت تاریخ گفت: متاسفانه حکومت آن طور که باید روی این موضوع کار نکرده است. هویت ملی اصل است. جوانان باید بدانند گذشتگان چه خدمت و خیانتی کردند. این‌ها حافظه تاریخی ما و ستون ایران است. در طول تاریخ هر قومی به کشور ایران هجوم آورده خودش به نیستی رفته است. اگر جوانان با گذشته خود آشنا نباشند غرب زده و غرب پرست می‌شوند. این موضوع از آب خوردن هم واجب‌تر است.
 
همت‌ها شناسنامه ما هستند
 
وی با تاکید بر لزوم آگاهی جوانان افزود:‌ 8 سال ایثار سربازان، افسران و بسیجیان؛ حضور مردم با هر عقیده‌ای یهودی، کلیمی و مسیحی از زن و مرد برای مملکت و ماندن ایرانیان بوده است. امروز جوانان از شهید همت چه می‌دانند؟ باید همت‌ها را شناخت؛ این‌ها شناسنامه ما هستند.
 
بیگانگی از کودکستان آغاز می‌شود
 
این استاد دانشگاه با انتقاد از شیوه پرداختن به مشاهیر ایرانی افزود: راهی که مسئولان و برنامه‌ریزان انتخاب کردند اشتباه بوده است. بیگانگی از کودکستان آغاز می‌شود و ما راه را غلط پیمودیم. آموزش و پرورش ما بیمار است. نظام آموزش پرورش باید در کتاب‌های درسی این مفاهیم را انتقال دهد.
 
آمریکایی‌ها پرچمشان را بزرگ‌تر می‌بینند
 
این جامعه شناس اظهار داشت: آمریکا روی کوه «راشمور» مجسمه سرانش را برای یادبود می‌تراشد و تبدیل به عبادت‌گاه جوانان می‌شود. امروز آن‌ها برنامه‌هایی را پیاده کردند که آمریکایی‌ها پرچم کشورشان را بزرگتر می‌بینند. انگلیسی‌ها هم همین‌طور. اما ما به این مسائل کمتر توجه کرده‌ایم.
 
قرایی مقدم با تاکید بر اهمیت پاسداشت هویت ملی گفت: تهاجم‌های فرهنگی غرب در کنار ضعف مسئولان هنوز هم ادامه دارد. رادیو، تلویزیون، رسانه‌ها و نظام آموزشی با عملکرد ضعیف خود جوانان را از آداب و رسوم کشور بی‌زار کرده‌اند. موسیقی سنتی را حمایت نمی‌کنیم و نمی‌دانیم وقتی گیتار آمد موهای دمب اسبی هم می‌آید.
 
وی افزود: باید فداکاری‌ها و خدمت‌های ملت را به جوانان معرفی کرد و توانایی درک این مفاهیم را به آن‌ها داد. وقتی زنی یک شیشه مربا برای رزمنده‌ها ‌فرستاد خدمت‌گذار کشورش است. دیگری النگوهایش را برای کمک فروخته بود. مادری که دو بچه‌اش شهید شده‌اند و می‌گوید دیگر بچه‌ای ندارم که شهید شود. این‌ها را باید فهمید و پاسداشت.
 
قرایی مقدم اظهار داشت: جنگ تحمیلی به جهان نشان داد که جوانان ایران در هر وضعیتی وطن را مهم‌ترین می‌دانند و در طول تاریخ این رشادت‌ها پایدار بوده است. برای جوانان امروز وطن شناسی از خانواده آغاز می‌شود و در نظام آموزشی و رسانه‌ها باید بیشتر به این موضوع پرداخت و راه را ادامه داد.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ