سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صدقه دارویى است درمانبخش و کردار بندگان در دنیاى آنان پیش دیده‏هاشان بود در آخرت ایشان هرچه را در این جهان کنند ، در آن جهان بینند . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 92 فروردین 14 , ساعت 8:53 صبح

اخلاق > اسلام و ازدواج – ازدواج مسیح – ازدواج امام زمان


متن سوال:
دیدگاه اسلام نسبت به مسآله ازدواج چگونه است ؟ حضرت عیسی(ع) چرا مجرد بوده وازدواج ننموده اند ؟ همچنین در مورد ازدواج امام زمان آیا مدرکی در دست می باشد یا خیر ؟
متن جواب:

باید گفت ، نگاه اسلام به ازدواج ، تنها ارضای شهوت نیست ، بلکه اسلام ازدواج را باعث تکامل زن و مرد می داند و آنچنان عمیق به این موضوع می نگرد که اگر انگیزه ازدواج انگیزه ای الهی باشد ، خودنوعی عبادت محسوب می شود . درحدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) است که می فرمایند:

" من تزوّج فقد احرزنصف دینه ، فلیتـّق الله فی النصف الباقی

 

"هر کس ازدواج نماید ، نصف دین خویش را بدست آورده است ، پس در نیمه باقیمانده ، تقوای الهی پیشه کند ."(1)

زهد اسلامی نیز که در جهان بینی این دین آسمانی تبیین می شود ، پناه بردن به کوه و بیابان و دوری جستن ازمال و منال و زن و فرزندان نیست ، بلکه استفاده صحیح از متاعهای دنیوی در جهت آباد نمودن زندگی اخروی انسان ، در عین عدم وابستگی و دلبستگی به دنیاست.
اما در پاسخ قسمت دوم سؤال
، توجه شما را به این نکته جلب می نمائیم که برخی از امور وجود دارند که از خصائص انبیاء و یا اولیاء الهی  به شمار میروند و خداوند آن امور را تنها مختص آنان قرار داده است . در این گونه از امور ، نه تنها سایر افراد امت مأمور به پیروی از آنان نیستند ، بلکه لزوم عمل نمودن به آن وظیفه خاص برای انبیا و یا ائمه دیگر نیز وجود ندارد . به عنوان مثال همان گونه که می دانید ، نماز شب بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) واجب بود ، در حالیکه بر سایر مسلمانان مستحب است . به این گونه از امور خصائص انبیا و یا ائمه گفته می شود .( وجوب نماز شب بر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) ، از خصائص آن حضرت است .)

در مورد عدم ازدواج حضرت عیسی (علیه السلام) نیز ، همین گونه است و از خصائص آن حضرت به شمار می رود . بنابراین سایر امت ایشان و مردم دیگر، نباید در این امر به ایشان تأسی نمایند ؛ چرا که خداوند بنا بر مصلحتی این حکم را تنها برای ایشان قرار داده است . البته برای این امر ، دلائلی نیز ذکر شده است . (یادآوری این نکته ضروری است که رسول و یا امام در تمامی موارد ، الگوی مردم به شمار می روند و سایرامت باید در اعمال و رفتار خود به آنان تأسی نمایند ، جز در باره خصایص ویژه آن نبی و یا آن امام ، که تنها ویژه اوست و خداوند آنرا برای دیگرافراد امت قرار نداده است . )
در باره ازدواج یا عدم ازدواج حضرت ولی عصر (عج) ، باید گفت ، بنا بر احتمال قوی و براین پایه که حضرت به علت پیروی از آئین پیامبر اسلام ، به سنتهای ایشان نیز عمل می نمایند ، آن حضرت دارای همسر و فرزند می باشند . البته این مطلب را برخی از روایات و یا برخی جملات موجود در ادعیه ای که درباره امام عصر وجود دارد ، تأئید می نماید . اما احتمال ضعیفی وجود دارد که حضرت در این مورد خاص بنا بر حکمت الهی و فرمان خداوند ، مأمور به پیروی از این سنت رسول خدا نباشند و این مورد نیز همانند غیبت ایشان ، که از خصوصیات آن بزرگوار است ، جزو ویژگیهایی باشد که تنها ایشان بنابر دلائلی ، مأمور به آن می باشند . بدیهی است حتی در این صورت نیز ، سایرین نباید در این امر خاص به آن بزرگوار تأسی نمایند . البته همان گونه که ذکر شد ، احتمال اول قوی تر است . انشاء الله پس از ظهور آن بزرگوار نیز ، حقیقت این امر ، به طور کامل آشکار می گردد .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ