سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و مردمى را در مرگ یکى از آنان تعزیت گفت و فرمود : ] این کار نه با شما آغاز گردید ، و نه بر شما به پایان خواهد رسید . این رفیق شما به سفر مى‏رفت کنون او را در یکى از سفرهایش بشمارید ، اگر نزد شما بازگشت چه خوب و گرنه شما روى بدو مى‏آرید . [نهج البلاغه]
 
شنبه 92 تیر 1 , ساعت 10:22 صبح

داروغذا: توصیه های جالب امام رضا(ع) در باره داشتن خون سالم


امروزه پرفشاری یا کم فشاری خون ذهن بسیاری از مردم را بخود معطوف کرده است. مصرف صحیح مواد غذایی مورد نیاز بدن مطابق با توصیه های ائمه علیهم السلام می تواند داشتن بدنی متعادل و سالم را به ما هدیه کند.
  

امام رضا (علیه السلام ) در توصیف بدن انسان و چگونگی برخورد با آن می فرماید: بدن ، به سان زمین پاک و آماده براى زراعت است که اگر در آبادانى و آبدهى بدان ، مراقبت شود، به گونه اى که آب ، نه فراوان تر از نیاز بدان برسد تا آن را غرق کنند و نه از اندازه کمتر باشد تا آن را به تشنگى گرفتار سازد، آبادانى اش استمرار مى یابد و خرمى اش فزونى مى گیرد و کشتش بالندگى و برکت مى یابد؛ اما اگر از آن غفلت شود، به تباهى مى گراید و علف هرز در آن مى روید.
بدن ، چنین حکایتى دارد و تدبیر آن در خوراک و نوشاک ، چنین است . (پس ،) سامان و سلامت مى یابد و عافیت در آن ، ریشه مى گسترد. بنگر که ... چه چیز با تو و با معده ات سازگار است و تنت با چه چیز نیرو مى گیرد و بدنت چه خوردنى و نوشیدنى اى را مى گوارد. همان را براى خویش مقرر بدار و خوراک خود گیر.(1)
یکی از بیماریهایی که رفته رفته فراگیری آن بیشتر دبده می شود بیماری فشارخون است. امام رضا علیه السلام برای برخورداری از یک خون سالم و مفید برای بدن توصیه های جالبی دارند. یکی از راههایی که ضمن جلوگیری از غلظت خون به تصفیه جریان خون و بهبود کار کبد کمک می کند مصرف تره است.
یحیی بن سلیمان می گوید: رَأیتُ أبَاالحسنِ الرِّضا علیه‌السلام بخراسان فی رَوضَةٍ وهُوَ یَأکُلُ الحُرّاثَ، فقُلتُ لَهُ: جُعِلتُ فِداکَ ! أنَّ الناسَ یَروونَ أنَّ الهِندَباءَ یَقطُرُ عَلَیهِ کُلَّ یَومٍ قَطرَةٌ مِنَ الجَنَّةِ؟ فقالُ: إن کانَ الهندَباءُ یَقطُرُ عُلُیهِ قَطرَةٌ مِنَ الجَنَّةِ، فَإِنَّ الکُرّاثَ مَنغَمِسٌ فی الماءِ فی الجَنَّةِ. قَلتُ: فَإِنَّهُ یُسَمَّدُ؟ فقالَ: لا یَعلَقُ بِهِ شَی‌ءٌ؛ امام رضا علیه‌السلام را در باغی دیدم، در حالی که تره می‌خورد. به ایشان گفتم : فدایت شوم! مردم بر این باورند که هر روز از بهشت بر کاسنی یک قطره فرو می‌ریزد، تره، در آب بهشت، یکسره غوطه‌ور است. گفتم: به آن کود می‌دهند. فرمود:« چیزی از این کود بدان نمی‌چسبد.(2)
در میان سبزیجات کاهو مملو از نمک های معدنی است و خاصیت قلیایی دارد. از این رو مصرف آن تأثیر اعجاب گونه ای در تصفیه خون دارد. در همین زمینه امام رضا(ع) به شیعیان خود توصیه می‌فرمودند: تا می‌توانید کاهو بخورید، زیرا کاهو رقت خون را از بین می‌برد و بهتر از سایر سبزی ها، خون را تصفیه می‌نماید. کاهو خواب‌آور و آرام‌بخش است. بنابراین برای اشخاص عصبانی و کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، مفید است.
در تأیید همین مطلب امام رضا علیه‏السلام در بیان دیگری می فرمایند: فِی البُقولِ: أفضَلُهَا . . . الهِندَباءُ ، وَالخَسُّ ؛- درباره سبزى‏ها: بهترینِ آنها ، کاسنى و کاهو است .(3)
یکی از راههای داشتن خون سالم کمک به تولید خون خوب و تازه در بدن است. باقالی این کار را در بدن ما انجام می دهد. خوردن این ماده غذایی در طب الائمه (ع) به ما توصیه شده است. از امام رضا (ع) و سایر ائمه نقل شده است که: اَکْلُ الباقِلّى یُمَخِّخُ السّاقَینِ وَ یَزیدُ فِى الدِّماغِ وَ یُوَلِّدُ الدَّمَ الطَّرىَّ؛ خوردن باقلا، مایه تقویت مغز استخوان‏هاى ساق پا مى‏شود، توان مغز را افزون مى‏سازد و خون تازه تولید مى‏کند. (4)
و در بیانی دیگر امام رضا (ع) می فرمایند: باقلا را با پوست بخورید چون معده را پاکیزه می کند. (5)


یکی دیگر از خوراکی های مورد توصیه برای داشتن خون سالم آلو است. آلوی تازه حرارت را خاموش و صفرا را تسکین می‌دهد و آلوی خشک خون را ساکن می‌کند و درد مهلک را آسان و از بین می‌برد.
زیاد قندی می گوید : به محضر امام رضا (ع) رسیدم در حالیکه ظرفی از آلوی سیاه در پیش روی آن حضرت بود، سپس فرمود : گرما به ما هجوم آورده و می بینم که آلو حرارت و گرما را خاموش کند و صفراء را تسکین بخشیده و فشار خون را کم می کند و به اذن خدای عزوجل مسکن درد بی درمان است.(6)
امام رضا (ع) همچنین در مورد خاصیت خون سازی انار می فرمایند : آب انار ملس را بنوش که انسان را نیرومند و خون را زنده می سازد و همین خاصینت را برای سنجد ذکر فرموده اند: سنجد ضد اسهال و خونریزی است. برای سینه مفید و سموم معده و روده‌ها را زایل و سردرد را تسکین می‌دهد.
إمام رضا علیه‏السلام چغندر را نیز تصفیه کننده خون برشمرده اند. الامام الرضا (ع)فی ذِکرِ فَوائِدِ السِّلقِ: یَشُدُّ العَقلَ ، ویُصَفِّی الدَّمَ .
درباره فواید چغندر: عقل را استحکام مى‏بخشد و خون را تصفیه مى‏کند.(7)
امام رضا (ع) همچنین درباره خواص مفید زیتون برای خون فرمودند:روغن زیتون طعام خوبی است زیرا بوی دهان را خوش و بلغم را می برد و رنگ صورت و بدن را را شفاف و با صفا و عصب را محکم و بیماری را از بین برده و آتش غضب را خاموش می کند.(8)

پانوشتها:
1. طب الامام الرضا (علیه السلام ): ص 13
2. المحاسن ج 2 ص 318 بحار الانوار ج 66 ص 206
3. الدعوات ، صفحه 159 ، حدیث 436
4. کافى، ج 6، ص 344، ح 1
5. مکارم الاخلاق، ص190
6. مکارم الاخلاق- ص199
7. المحاسن ، ج2 ، صفحه 327 ، حدیث 2110 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 217 ، حدیث 7
8. مکارم الاخلاق – ص


لیست کل یادداشت های این وبلاگ