سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمان برهنه است و جامه آن تقوا و زیورش حیا و دارایی اش فقه و میوه اش دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 92 تیر 12 , ساعت 8:43 صبح
         اصول تغذیه ایده آل برای افراد مختلف
    

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ گرچه تغذیه صحیح یکی از اصول مهم سلامتی محسوب شده و همه افراد باید آن را رعایت کنند اما بعضی موقعیت ها نیازمند توجه جدی تر به این مقوله است. دوران خردسالی، بارداری، شیردهی و سالمندی شرایطی هستند که باید طی آنها دقیق تر به تغذیه توجه نمود.

کودکان
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، از آنجا که خردسالان و کودکان اشتهای زیادی به خورن غذا ندارند، معمولا والدین با آنها در اوقات صرف غذا مشکل دارند. این مسئله به خاطر حجم کوچک معده است و آنها نمی توانند در یک وعده حجم زیادی غذا را بخورند. برای برطرف شدن این مشکل وعده ها و میان وعده های غذایی را افزایش دهید تا مواد مورد نیاز به تدریج به بدن برسد. حتی می توان مقدار لازم از یک گروه غذایی ( لبنیات، غلات، گوشت و ...) را در چند وعده تقسیم کرد.
هیچ وقت بچه ها را از بعضی خوراکی ها به خاطر داشتن چربی ها محروم نکنید زیرا آنها به تمام گروه های غذایی نیاز دارند.
کودکان را عادت دهید که برای رفع تشنگی و تامین آب بدن به طور منظم آب بنوشند. بهتر است به جای آب میوه نیز، میوه ها و سبزیجات طبیعی را بخورند. بچه ها همچنین باید روزانه 500 میلی لیتر شیر بنوشند تا نیاز آنها به ویتامین د تامین شود. به بچه ها اجازه دهید که مواد غذایی را که دوست دارند میل کنند. بچه ها قادرند نیازهای غذایی خود را تشخیص دهند.
والدین باید یک الگوی خوب در غذا خوردن باشند. وقتی بچه ها ببینند که پدر و مادر به اندازه کافی سبزی و میوه می خورند، آنها نیز تشویق می شوند. در هنگام غذا خوردن سعی کنید تمام اعضای خانواده در کنار هم باشند و حتما نیز تلویزیون را خاموش کنید.
در غذا دادن به کودک صبور باشید. اگر کودک برای بار اول از خوردن یک نوع غذا امتناع کرد، دوباره در وعده های دیگر او را تشویق به خوردن کنید. معمولا بیشترکودکان تمایل به خوردن غذاهای جدید پیدا می کنند. انجام فعالیت های ورزشی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و ... تاثیر بسیار زیادی در افزایش اشتهای کودکان دارد.
خانم های باردار و شیرده
زنان در دوران بارداری و شیردهی نیاز بیشتری به مواد غذایی و کالری دارند. اسید فولیک یکی از مواد ضروری برای زنان باردار، شیرده و حتی زنانی که قصد باردار شدن دارند، است و باید روزانه 400 میکرو گرم از این مولتی ویتامین را دریافت کنند. این عنصر در سبزیجات با رنگ سبز تیره، لوبیای خشک، عدس، آب پرتقال و بعضی غلات وجود دارد. این مقدار اسید فولیک نیاز زنان باردار و شیرده به این ویتامین را تامین می کند.
آهن نیز در برنامه غذایی زنان باردار باید به مقدار کافی وجود داشته باشد. خانم های باردار و شیرده همچنین به مقدار بیشتری کالری نسبت به گذشته نیاز دارند. این گروه می توانند مقدار مواد غذایی را در وعده های غذایی بیشتری تقسیم کنند و یا در وعده غذایی خود دو یا سه نوع ماده غذایی را میل کنند.

افراد بالای 50 سال
نیاز افراد به ویتامین د پس از سن 50 سالگی افزایش می یابد. تا قبل از 50 سالگی نوشیدن دو لیوان شیر در روز نیاز فرد را به ویتامین د تامین می کند، اما با رسیدن به این سن، تنها مواد غذایی پاسخگوی این نیاز نیست .عده ای تصور می کنند با قرار گرفتن در نور خورشید کمبود ویتامین د آنها جبران می شود، اما در واقع با ورود به دهه ششم زندگی، توانایی تولید ویتامین د در پوست کاهش می یابد. تنها داروهای مکمل ویتامین د در این دوران می تواند این کمبود را جبران کند.

منبع: www.Doctissimo.fr



لیست کل یادداشت های این وبلاگ