سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوردن از سرِ سیری، خواب بی شب زنده داری، خنده بی [مایه] شگفتی، ناله و مویه بلند به هنگام مصیبت، و بانگ نای در نعمت و شادمانی، نزد خدا سخت ناپسند است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 92 مرداد 28 , ساعت 10:45 صبح

روش های بیدار شدن صبح زود بدون عذاب!


یکی از معضلات کسانی که کار یا درسشان ارتباط مستقیمی با اول صبح دارد، بیدار شدن از خواب است که برای خیلی ها به آن به عنوان یک “عذاب” نگاه می کنند، حال آنکه آنقدرها هم که فکر می کنند این کار سخت نیست.

یکی از معضلات کسانی که کار یا درسشان ارتباط مستقیمی با اول صبح دارد، بیدار شدن از خواب است که برای خیلی ها به آن به عنوان یک “عذاب” نگاه می کنند، حال آنکه آنقدرها هم که فکر می کنند این کار سخت نیست.

دل کندن از رختخواب گرم و نرم مسلما خوشایند هیچکس نیست اما از طرفی اگر بخواهیم به کارهای روزانه مان برسیم، باید صبح هر چه زودتر از خواب بیدار شویم که تا آخر شب وقت کم نیاوریم.

در این گزارش به شما شش راه ساده را آموزش می دهیم که اگر به خاطر خودتان آنها را به کار ببرید، صبح ها کمتر عذاب می کشید!

1? از نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید.
حتما میدانید که مطالعات نشان داده است، کافئین قدرت زیادی در پراندن خواب از سر دارد و در واقع مصرف نوشیدنی های کافئین دار برای مبارزه با خواب بسیار خوب است که توصیه می شود برای شب های امتحان حتما از آنها استفاده کنید.

اما برای شب های عادی که باید زود بخوابید و صبح روز بعد هم زود از خواب بیدار شوید، مصرف اینگونه نوشیدنی ها از چند ساعت قبل از خواب اصلا توصیه نمی شود.

2? استفاده از تکنولوژی های روز را در ساعت خواب کمتر کنید.
سعی کنید شب ها کمتر وقتتان را پای فیس بوک، وبگردی و کارهایی از این دست بگذارید چون جذابیت های این نوع تکنولوژی ها و فضاهای مجازی اجازه نمی دهد که به سادگی از آنها دل بکنید و آنقدر شما را غرق در خود می کند که متوجه گذر زمان نمی شوید. در نتیجه دیر می خوابید و صبح زود از خواب بیدار شدن برایتان مثل یک شکنجه سخت و مشکل می شود.

3? قبل از خواب از نظر روحی خود را برای زود بیدار شدن آماده کنید.
قبل از اینکه به رختخواب گرم و نرم خود بروید با خودتان عهد ببندید که صبح باید زود از خواب بیدار شوید یا به خودتان بگویید که من توانایی صبح زود از خواب بیدار شدن را دارم.

اگر به زود از خواب بیدار شدن مثل یک وظیفه و حتی مهارت نگاه کنید، می توانید از پس این کار برآیید.

4? برای روشن کردن لامپ از رختخواب بیرون بیایید!
اراده خود را قوی کنید و صبح که ساعتتان زنگ زد، از رختخواب جدا شوید تا لامپ را روشن کنید. وجود نور و برخاستن از رختخواب به شما کمک می کند تا خواب از سرتان بپرد.

البته قبل از همه اینها حتما یادتان باشد که تنبلی نکنید و خود را از رختخواب جدا کنید.

5? آلارم ساعت یا موبایل را خاموش نکنید.
یکی از رایجترین کارهایی که افراد برای فرار از بیدار شدن از خواب انجام می دهند، خاموش کردن آلارم ساعت یا موبایل است. به این ترتیب خود را از هرگونه صدای گوشخراشی که به آنها التماس می کند از خواب بیدار شوند، نجات می دهند.

اگر می خواهید سر موقع در محل کار حاضر شوید یا به هر کار دیگری که دارید، برسید، باید به خود قول دهید که این کار را تکرار نکنید، والا همان آش است و همان کاسه و مجبورید خیلی سریع حاضر شوید و با عجله خود را به کار و زندگیتان برسانید.

6? آلارمی را انتخاب کنید که عصبی تان نکند.
آلارمی را برای بیدار شدن انتخاب کنید که اذیتتان نکند و تا حد امکان در عین بیدار کردن شما، برایتان آرامشبخش باشد. استفاده از آهنگ ها و موزیک های تند یا حتی با کلام چندان برای اینکه شما را از خواب بیدار کند، توصیه نمی شود چون همزمان عصبی تان هم می کند.

موسیقی های بی کلام و آرام بهترین گزینه برای آلارم موبایل هستند.

داشتم به این هفته فکر می‌کردم که چطور مجبور شدم هر روز زود بیدار شوم. به این فکر می‌کردم که چقدر این زمان اضافه کمکم کرد. به انجام شدن کاری فکر کردم که اصلاً تصورش را هم نمی‌کردم بتوانم انجام بدهم. به این فکر کردم که برای رسیدن به هدف‌هایمان باید کارهایی را انجام دهیم که بقیه حاضر نیستند انجام دهند. به این فکر کردم که چقدر روزهایی که سر کار هستم بازده بیشتری دارم و برایم لذت‌بخش‌تر است. به این فکر کردم که اگر بخواهم بعنوان یک نویسنده/بیزنس‌من/ انسان موفق شوم چه باید بکنم، باید کارهایی را بکنم که اصلاً آسان نیست. کارهایی که بقیه آدم‌ها اصلاً تمایلی برای انجامش ندارند. زود بیدار شدن از خواب یکی از این کارها است.

چطور بدون نارضایتی و تنفر زود از خواب بیدار شویم

نکته‌های که در زیر اشاره می‌کنم چیزهایی است که برای زود بیدار شدن، انجام کارهای بیشتر، داشتن احساس بهتر و ارتقاء زندگی جسمی و معنویم خیلی به من کمک کرد.

از شب قبل برای فردا صبحتان برنامه‌ریزی کنید.

وقتی از شب قبل برای امروزتان برنامه داشته باشید، همه چیز برایتان ساده‌تر می‌شود. دو روز اول، 10 دقیقه اول کمی سردرگم بودم اما بعد فهمیدم که کارهایی که باید انجام بدهم را شب قبل روی یک وایت‌ برد بنویسم. کارها را به ترتیب اولویت شماره‌گذاری می‌کردم تا اگر بازده کاریم کمتر ‌شد اول کارهای مهمتر را انجام بدهم.

سعی کنید روزهایتان را طوری سازمان‌دهی کنید که اول به کارهای مهمتان برسید. برحسب کارهایی که انجام می‌دهید شاید بخواهید که اول ورزش کنید یا شاید هم اول نمازتان را بخوانید یا کمی مدیتیشن کنید. برای خود من اگر به محض اینکه بیدار می‌شوم نمازم را بخوانم، افکارم شناور می‌شوند به خاطر همین دوست دارم بعد از اینکه بیدار شدم اول کمی فعالیت داشته باشم تا برای نماز و مدیتیشن تمرکز کافی پیدا کنم.

چیزی برای دنبال کردن داشته باشید.

نوشتن در اول صبح یک تغییر خیلی جالب برای من بود. قبلاً که صبح‌ها دیرتر بیدار می‌شدم، یک ایده خوب داشتم که یادداشتش می‌کردم که بعداً بتوانم به سراغش بروم. اما وقتی نوشتن را اول صبح گذاشتم آن ایده خوب کاملاً به دستم می‌آمد.

اگر از کار خاصی لذت می‌برید، انجام آن را به اول صبح منتقل کنید. مثلاً اگر از یک حمام عالی و مفصل بعد از کار لذت می‌برید، آن را به اول صبح منتقل کنید. بااینکار همان مقدار لذت نصیبتان می‌شود بعلاوه اینکه در تمام طول روز آن لذت با شما خواهد بود.

چرت زدن ممنوع!

یکی از قانون‌هایی که برای خودم گذاشتم این بود که هیچ وقت ا ز دکمه snooze موبایلم برای بیدار شدن استفاده نکنم. وقتی برای بیدار شدن از این امکان استفاده می‌کنید به مغزتان اجازه می‌دهید که تدریجی از خواب بیدار شوید. اینکار بازده کار و انرژیتان را پایین می‌آورد.

به محض اینکه زنگ خوردن ساعت تمام شود، یک نفس عمیق بکشید، صاف بنشینید و پاهایتان را روی زمین بگذارید. اینکار را حتی اگر چشمانتان هنوز بسته بود انجام دهید. چیزی که فهمیدم این بود که قبل از اینکه مغزتان بفهمد چقدر زود است باید به خودتان حرکت دهید.

صدای زنگ ساعت را عوض کنید.

برای اینکه به یک مدل بیدار شدن خاص عادت نکنید، پیشنهاد می‌کنم هر از گاهی صدای زنگ ساعتتان را عوض کنید. اگر عادت دارید با صدای زنگ موبایلتان که شب قبل تنظیم می‌کنید بیدار شوید، موبایلتان انواع و اقسام زنگ‌های هشدار برای بیدارباش دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. من خودم زنگی را انتخاب می‌کنم که از بقیه بلندتر و آزاردهنده‌تر است. این باعث می‌شود برای قطع کردن این زنگ آزاردهنده هم که شده سریع از خواب بیدار شوم.

ساعت را دور از دسترستان قرار دهید.

اگر واقعاً صبح‌ها برای بیرون آمدن از رختخواب مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنم ساعتتان را جایی بگذارید که با دراز کردن دستتان به آن نرسید! صدای زنگ باعث می‌شود مجبور شوید از تخت بیرون بیایید تا صدای زنگ را قطع کنید و احتمال اینکه بعد از قطع کردن صدای زنگ دیگر به طور کل بیدار شوید خیلی بیشتر از این است که دوبار به تختتان برگردید.

برنامه کم‌کم عادت می‌شود.

با ایجاد برنامه، زود بیدارشدن را به یک عادت تبدیل کنید. من متوجه شده‌ام که انجام برنامه‌های صبح خیلی راحت است. بعد از دو روز فهمیدم که دارم کم‌کم به استفاده نکردن از دکمه snooze موبایل و نوشتن کارهای مهم روی وایت‌ برد عادت می‌کنم. این برنامه باید از شب قبل آغاز شود و کارهایی که بیدار شدن فردا صبح را برایتان راحت‌تر می‌کند مثل شب زودتر به رختخواب رفتن را هم باید شامل شود.

بدنتان را بشناسید.

بعضی‌ها به 8 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند درحالیکه بقیه با 6 ساعت خواب هم مشکلی ندارند. من طی این هفته فهمیدم که با شش و نیم ساعت خواب خیلی بازده خوبی دارم. کمتر از این مدت باعث می‌شود که به یک چرت در بعدازظهر نیاز پیدا کنم. خودتان باید بفهمید که به چه مقدار خواب نیاز دارید. حتماً به اندازه کافی بخوابید تا کل روز خسته و خواب‌آلود نباشید.مردمان

23 نکته برای سحرخیزی

جایی که در آن می‌خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می‌تواند یک عامل برای سحرخیزی باشد هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلاً داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می‌تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته‌اید باید از خواب بیدار شوید.

من در تمام طول تحصیلیم یک مصیبت بزرگ داشتم آن هم اینکه همیشه صبح زود از خواب بلند شدن برایم عذاب آور بود فرقی هم نمی‌کرد که صبح‌های زود بلند شوم. چند روزه گذشته مقاله‌ای را در اینترنت دیدم که در آن گفته شده بود صبح زود از خواب بلند شدن برای اکثریت انسان‌ها دشوار است و کلا کسانی که صبح زود از خواب بلند می‌شوند آن را به‌صور ت یک عادت برای خود تبدیل کرده‌اند و برای همین است که می‌توانند هر صبح سحر‌خیز باشند و در اصل سحر‌خیزی یک مهارت نیست و کافی است آن را به‌صورت یک عادت روتین برای بدن خود تبدیل کنید.

در ادامه‌ این مقاله 23 نکته برای رسیدن به این عادت ذکر شده بود که در نوع خودشان جالب هستند و به‌نظرم اگر کسی اراده کافی داشته باشد می‌تواند به این نکات این عادت بسیار خواب و مفید را در خود ایجاد کند:

1) محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید:

جایی که در آن می‌خوابید و صبح قرار است در آن بیدا شوید خودش می‌تواند یک عامل برای سحرخیزی باشد هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلاً داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می‌تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید سر زمانی که با خود قرار گذاشته‌اید باید از خواب بیدار شودی.

2) به اندازه کافی بخوابید:

این یکی از عوامل است که سبب می‌شود افراد با زود از خواب بیداشدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان‌تر می‌کند.

این بدان معنی است که بایستی کمی با خودتان برای رفتن به موقع به رختخواب جدال کنید و سعی کنید بر نگرانی از دست دادن ساعات انتهایی شب و بعضا نیمه‌شب پایان دهید و البته جای نگرانی هم نیست می‌توانید این ساعات را با سحر‌‌خیزی در فردا صبح به‌دست بیاورید.

3) کارهای روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنید:

نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدارشدن از خواب انجام دهید می‌تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی‌درنگ روزمرگی‌تان محکم‌تر کند. هر چه اراده قوی‌تری داشته باشید راحت‌تر می‌توانید سحرخیز شوید.

4) در رختخواب مطالعه نکنید:

گذارندن چندین دقیه در رختخواب و سعی در آرام کردن فکرتان و بدنتان بدن شما را متوجه می‌سازد که زمان خواب فرا رسیده است، با تمرین در این زمینه می‌توانید کم‌کم با ورود به رختخواب در کم‌تر از 10 دقیقه به خواب بروید که البته هدف اصلی هم همین است پرداختن به کارهای جنبی مثل کتاب خوانده و غیره بیش‌تر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان فرورفتن به خواب خواهند شد.

5 ) بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:

اگر در فاصله‌ی زمانی کم‌تر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.

6) استرس را در خودتان از بین ببرید:

استرس یکی از مواردی هست که همیشه سبب کم‌خوابی می‌شود، می‌توان استرس را با تمرینات ویژه‌ی یوگا یا سعی بر کنترل نحوه‌ی تنفس و سایر موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.

7) به خودتان جایزه بدهید:

همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدا شوید که مثلا کلی کار دارید، می‌توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلا دیدن یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه‌یی خاص یا خوردن یک بستنی در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می‌تواند برای بیدا شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه بدهد.

8) نرمش‌های صبحگاهی:

قدری نرمش و یا ورزش خاص در شروع صبح می‌توانید بسیار مفید باشد، سبب گردش بهتر خون در بدن شود شما را در شروع صبح شادات‌تر نماید و در نهایت روزتان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.

9) در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگویید:

همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدارشدن رختخواب خودتان را ترک کنید، اینکه مثلا 10 یا 20 دقیقه دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالی که بیدار شده‌اید اصلاً به شما کمکی نخواهد کرد و هر چه بیش‌تر در زمانی که بیدار شده‌اید در رختخواب بمانید بدنتان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق‌ بیش‌تر می‌شود.

10) با پنجره‌های باز بخوابید:

هوای تازه برای همه‌ی ما خوب است و سبب می‌شود تا خواب عمیق‌تر و آرام‌تری داشته باشیم.

11) سعی کنید با طلوع خورشید بیدار شوید:

بیدار شدن با طلوع خورشید از نظر روان‌شناسی باعث می‌شود در شروع روز بسیار سرحال‌تر باشید و بدنتان نیز کم‌کم برای بیدارشدن در این زمان خاص تبدیل ساعت می‌شود.

12) بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید:

سعی کنید همیشه رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدارشدن از خواب در یک ساعت خاص می‌تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.

13) از خانه بیرون بزنید:

خروج از خانه در صبح زود پیاده‌روی و یا دویدن در اینگونه ساعت‌ها بسیار لذت‌بخش است خصوصاً که شنیدن صداهای صبحگاهی و نور خورشید در این ساعت‌ها بدن را شاداب‌تر می‌کند و در عین حال تجربه‌ی این شرایط می‌تواند انگیزه‌یی برای سحرخیزی در روزهای بعدی.

14) به بدن خود گوش دهید:

بدن شما خیلی خوب می‌تواند احتیاجاتش را به شما اطلاعا دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شودی هنوز احساس خستگی می‌کنید سعی کنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم‌کم یک اگلوی معین برای خوابیدن و بیدارشدن پیدا می‌کند و کاملاً بر آن منطبق خواهد بود.

15) زنگ ساعت خود را تغییر دهید:

اجازه ندهید هر روز با یک زنگ خاص و همیشگی بیدا شوید، علاوه بر اینکه این روند برای خودتان خوشایند نخواهد بود بعد از مدتی زنگ ساعتتان دیگر شما را نمی‌تواند بیدار کند.

16) برای فردا صبح آماده باشید:

سعی کنید چیزهایی که برای فردا صبح احتیاج دارید را شب قبل آماده کنید، مثلاً کیف وسائل‌تان لباس‌هایتان و یا وسیله‌ی خاصی که باید همراه داشته  باشید . ... در این شرایط دیگر نیازی ندارید در رختخواب به این موارد و آماده‌سازیشان فکر کنید.

17) از ساعات اضافی صبح بهره ببرید:

استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می‌تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه د ترک رختخواب شود.

18) از ساعات اضافی صبح بهره ببرید:

هدف از صبح زود بیدارشدن چیست؟ وقتی هر صبح زود از خواب بلند شوید مسلما در شروع بسیاری از روزهایتان یکی دو ساعت وقت آزاد و اضافی خواهید داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب‌ترین ساعات و آماده‌ترین ساعتش را می‌گذراند می‌توانید از این ساعات استفاده‌ی بسیار مفیدی بکنیدو بهتر است برای این ساعات برنامه‌ی خاصی داشته باشید در غیر‌این‌صورت کم‌کم در سحرخیزی بی‌انگیزه می‌شوید.

19) قرارهای مهم خود را در صبح بگذارید:

داشتن قرارهای ملاقات مهم در صبح می‌تواند انگیزه‌ی کافی به هر فردی برای بیدارشدن در صبح زود را بدهد.

20) برای خودتان یک شریک مشابه پیدا کنید:

راستش در برخی موارد بد نیست برای سحرخیز شدن با یکی مثل خودتان که دوست دارد سحرخیز باشد ولی فکر می‌کند نمی‌تواند همراه شوید در این شرایط اگر هر دو واقعا برای بیدار شدن در صبح زود تصمیم گرفته باشید می‌توانید در استواری بر این تصمیم در یکدیگر موثر باشید.

21) به دیگران راجع به سحرخیزی خود بگوئید:

بگذارید همه‌ی اطرافیانتان بداند که شما صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، اینکه وانمود کنید هنوز مثل گذشته هستید باعث می‌شوید مثل گذشته شوید!!!

22) خواب‌های روزانه را ترک کنید:

این یک حقیقت مسلم است کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند برای خواب شب مشکل دارند، سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید آن را به مرور ترک کنید چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی عدم بیدارشدن در ساعت دلخواه صبح است.

23) عملکرد خود را دنبال کنید:

بد نیست عملکرد خود را در زمینه‌ی سحرخیزی با سایتی مثل Goals دنبال کنید و تجزیه تحلیلش کنید تا ببینید آیا واقعاً دارید به هدف خود یعنی سحرخیزی نزدیک می‌شوید یا دور.

با چندین روز تمرین و سعی به راحتی می‌توان عادت سحرخیزی را ایجاد کرد فقط کافی است این امر را به صورت یک عادت دائم در بدن ایاد کرد با این تمرینات و داشتن اراده در روزهای آتی زمان خواب و بیدار شدنتان دیگر دست شما نخواهد بود و بدنتان به خوبی در این مورد برای شما تصیمیم می‌گیرد.

 

 آیه جهت بیدار شدن از خواب

شیخ بهائی در کتاب مفتاح الفلاح از کتاب کافی شیخ محمد بن یعقوب کلینی نقل کرده که از حضرت صادق (ع) روایت نموده هر که وقت خوابیدن آیه آخر سوره کهف را بخواند هر ساعتی که بخواهد بیدار شود و نیت داشته باشد بیدار می‌شود.
شیخ فرموده که این از اسرار و عجیبه مجربه است که شکی در آنها نیست.
قُلْ إنَّما اَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوْحی إلَیَّ أنَّما اِلهُکُمْ اِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبَّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبَّهِ اَحَداً

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ